Record online weekbereik

Tijdens de Olympische Winterspelen in Pyeongchang bereikten online programma’s in de eerste week 2,5 miljoen kijkers. Niet eerder keken zo veel mensen in één week tijd online naar programma's sinds de start van de publicatie van online kijkcijfers.

 

 > Persbericht Record online weekbereik tijdens Olympische Spelen

Media Standaard Survey (2017) beschikbaar

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken: NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de zevende keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey uitgebracht.

 

In de rapportage komen de belangrijkste resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde, zoals:

 

  • Het bezit en gebruik van mobiele devices is significant toegenomen, 80% van de Nederlanders gebruikt de smartphone om te internetten en 60% gebruikt een tablet om  te internetten
  • Het aantal huishoudens met een connected/Smart TV (directe toegang tot internet via TV-toestel) is verder significant gestegen naar 44% in 2017

  • Nederlanders van 20-34 jaar kijken het meest buitenshuis TV (56%)

 

> Persbericht MSS 2017

> MEDIA STANDAARD SURVEY 2017: INFOGRAPHIC TOTAAL MEDIAGEBRUIK

> MEDIA STANDAARD SURVEY 2017: INFOGRAPHIC KIJKEN

De Luizenmoeder ook recordaantal online kijkers

De derde aflevering van De Luizenmoeder op NPO 3 van 28 januari 2018 heeft met 420.000 online kijkers een record verbroken. Het programma De Luizenmoeder van 21 januari brak al een uitgesteld kijken record. Niet eerder sinds de start van de publicatie van online kijkcijfers in 2016 keken zo veel mensen online naar een programma. Het programma had 420.000 online kijkers in de week nadat het programma uitgezonden werd op televisie, op 28 januari.

 

Het meest online bekeken programma van 2017 was Boer zoekt vrouw internationaal met 201.000 online kijkers. In 2016 was dit de documentaire Emma wil leven met 289.000 online kijkers. De eerste twee uitzendingen van De Luizenmoeder van 14 en 21 januari 2018 hadden respectievelijk 166.000 en 288.000 online kijkers.

 

Naar de uitzending van De Luizenmoeder van 28 januari keken 1.593.000 mensen live via de TV en maar liefst 2.252.000 mensen uitgesteld via de televisie. Onderstaand zijn de TV en online kijkcijfers weergegeven van de eerste vier uitzendingen van De Luizenmoeder. De online kijkcijfers van 4 februari zijn op vrijdag 16 februari bekend.

 

MEEST ONLINE BEKEKEN PROGRAMMA 2016-2018, DE LUIZENMOEDER 28-1-2018, 6+ (GEMIDDELD AANTAL KIJKERS *1.000)

180209 Luizenmoeder eerste 4 uitzendingen

Sinds 2016 worden kijkcijfers voor online bekeken programma’s dagelijks gerapporteerd door Stichting KijkOnderzoek (SKO). Het betreft kijkgedrag dat gerealiseerd wordt via andere apparaten dan de televisie (desktop, laptop, tablet en smartphone). Het gaat om programma's die online worden bekeken, zowel live (lineair) als on demand. Het gaat om het kijken naar alle beschikbare online content, zoals eerder uitgezonden op TV van de publishers: NPO, RTL, en SBS. Per 1 augustus 2017 maken ook de livestreams van FOX Sports Eredivisie deel uit van de online kijkcijfers. Tenzij anders vermeld, betreft het online kijken naar programma’s op de oorspronkelijke TV uitzenddag en de 6 opvolgende dagen (Online Broadcast Total).

 

> Lees meer over online kijkcijfers