Artikelen en Links

 

Stichting KijkOnderzoek stuurt regelmatig persberichten uit en werkt mee aan het schrijven van artikelen. Een selectie van artikelen, die betrekking hebben op het KijkOnderzoek of ontwikkelingen in het medialandschap, wordt op deze website geplaatst.

 

> Egta guidlines for the future of audiovisual audience measurement
Beschrijving: In dit document benoemt Egta de elementen die fundamenteel zijn voor de meting van kijkers naar audiovisuele content. Al het kijkgedrag zou gemeten moeten worden ongeacht het tijdstip, de locatie of het device dat gebruikt is om de adiovisuele content te bekijken.
Bron: Egta, mei 2014

 

> SKO Videodata Integratie Model - Nieuwe muziek op een nieuwe dansvloer

Beschrijving: Presentatie gegeven door Bas de Vos tijdens de bijeenkomst van MWG: The Future of Audience Measurement , over de toekomst van televisie bereiksonderzoek en het Videodata Integratie Model.

Bron: MWG bijeenkomst, The Future of Audience Measurement, 19 november 2013

 

> SKO Videodata Integration Model - Let's learn how to dance on this new dancefloor

> Geluidsopname presentatie

Beschrijving: Engelstalige presentatie gegeven door Bas de Vos tijdens het ASI Televion Symposium over het Videodata Integration Model.

Bron: ASI Television Symposium, november 2013

 

> Het nieuwe TV-kijken

Beschrijving: Artikel in het tijdschrift Zin over de komst van Netflix naar Nederland en de trends in on demand televisiekijken.

Bron: Zin, november 2013

 

> Nog steede lekker met elkáár voor de buis! p.1    > p.2

Beschrijving: Artikel in het Algemeen Dagblad over de ontwikkelingen, maar vooral ook de stabiliteit, in televisiekijken door de jaren heen.

Bron: AD, 16 maart 2013

 

> Trends in het Nederlandse televisielandschap
Beschrijving: Artikel over de trends in het bezit en het gebruik van televisies en randapparatuur in de periode 2002-2011, voor de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.
Bron: Commissariaat voor de Media, 2013

 

> Video across platforms

Beschrijving: Presentatie door Bas de Vos tijdens het ASI 2012 Televisiecongres in Praag. Deze presentatie heeft de Tony Twyman award gewonnen.

Bron: Asi, november 2012

 

> Media standaardiseren aanpak bereikonderzoek
Beschrijving: De Media Standaard Survey trekt de aanpak van de verschillende mediaonderzoeken gelijk. Vanaf 2011 gebruiken de bereikonderzoeken voor internet, print, tv en radio allemaal dezelfde bron van informatie. En er is een back-up voor de MOA Gouden Standaard
Door: Ellen Nap
Bron: Clou, november 2010

 

> SKO-Digitaal: alle zenders hebben cijfers nodig
Beschrijving: Steeds meer huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid digitaal televisie te kijken. Het totale percentage digitale ontvangst is gestegen van 42,8% in de 2e van 2008 naar 50,8% in de 2e helft van 2009. En het percentage groeit gestaag door in 2010. Bas de Vos, directeur SKO, beschouwt.
Door: Bas de Vos (SKO)
Bron: Broadcast Magazine, juli 2010

 

> Will it Blend? Watching WEB-TV
Beschrijving: Engelstalig artikel over de meting van kijkgedrag van doelgroepen naar videostreams van tv-programma's door SKO en JIC STIR.
Door: Frans Kok (JIC STIR), Bas de Vos (SKO)

 

> Catching up with WEB-TV
Beschrijving: Engelstalig artikel over de meting en trends in uitgesteld kijken via televisie en Web TV. Het volledige artikel is verkrijgbaar via www.esomar.org.
Door: Bas de Vos (SKO), Janet Slabbekoorn (Intomart GfK), Mariana Irazoqui (SKO), Frans Kok (STIR), Liesbeth Nekkers (Intomart GfK)
Bron: Esomar, 2010

 

> Social TV and the Clockwork Orange
Beschrijving: Engelstalig artikel over samen kijken, gast kijken en buitenshuis kijken.
Het volledige artikel is verkrijgbaar via www.esomar.org.
Door: Bas de Vos (SKO), Mariana Irazoqui (SKO), Liesbeth Nekkers (Intomart GfK), Jeroen Verspeek (KLO)
Bron: Esomar, 2010

 

> Web-tv concurreert met uitgesteld tv-kijken, analyse kijkgedrag videostreams tv-programma's
Beschrijving: Het aantal online opgevraagde tv-programma's groeit, wie er naar kijkt bleef tot voor kort een groot vraagteken. SKO en JIC STIR gingen gezamenlijk aan de slag om de kijker van web-tv te ontmaskeren.
Door: Frans Kok (JIC STIR), Bas de Vos (SKO)
Bron: Broadcast Magazine, december 2009

 

> Nettofractie en kijkdichtheid, verrassende bevindingen kijktijdanalyse
Beschrijving: Toen 'het voetbal' verhuisde van de NOS naar Talpa en later naar RTL, waren er ineens veel voetbalkijkers 'zoek'. Twee mediaonderzoekexperts maakten een kijktijdanalyse op basis van de nettofractie. Na de analyse bleek dat beide tv-zenders per saldo toch ongeveer evenveel voetbalkijkers aan zich wisten te binden.
Door: Peter Wiegman (mediaonderzoek.nl), Bas de Vos (SKO)
Bron: Broadcast Magazine, juni 2008

 

> Multi mediagedrag, consument lastig meetbaar Verslag mediaonderzoek-congres in Budapest
Beschrijving: Van 1 t/m 4 juni 2008 vond in Budapest het Esomar Worldwide Multi Media Measurement plaats. De plek waar de laatste stand van zaken op het gebied van mediaonderzoek voorbij komt.
Door: Bas de Vos (SKO), John Faasse (Uitbijter)
Bron: Broadcast Magazine, juni 2008

 

> How reliable is my audience, Coping with audience Fragmentation
Beschrijving: Engelstalig artikel over de meting van digitale themakanalen (project SKO digitaal).
Het volledige artikel is verkrijgbaar via www.esomar.org.
Door: Bas de Vos (SKO), Mariana Irazoqui (SKO), Jeroen Nikkel (Intomart GfK), Adriaan Hoogendoorn (Estics Media)
Bron: Esomar, 2008

 

> Streaming TV: Making The connection
Beschrijving: Engelstalig artikel over de meting van kijkgedrag naar videostreams van tv-programma's door SKO en JIC STIR.
Het volledige artikel is verkrijgbaar via www.esomar.org.
Door: Bas de Vos (SKO), Mariana Irazoqui (SKO), Enrico verhulst (Nedstat), Gerwin Bok (Intomart GfK)
Bron: Esomar, 2008

 

> Is a rating still a rating? How changing behaviour alters definitions in the digital age
Beschrijving: Engelstalig artikel over de invoering van uitgesteld kijken in het Nederlandse kijkonderzoek en de daarmee gepaard gaande wijzigingen in meetmethoden en calculatieregels.
Het volledige artikel is verkrijgbaar via www.esomar.org.
Door: Bas de Vos (SKO), Marion Appel (Intomart GfK)
Bron: Esomar, 2007

 

Start Publicaties Artikelen en links