Artikelen

Kijkcijfers Retourpad data

Op dit moment zijn er nog geen kijkcijfers beschikbaar van retourpad data (RPD-data).

 

Status project

 

SKO heeft Kantar Media/TNS NIPO in juni 2013 opdracht gegeven tot het uitvoeren van twee tests.

 

  • Test 1: een validatie van 'viewing statements' uit settopbox of IP-TV-systeem
  • Test 2: het profileren van settopboxdata om een inschatting te maken van het totale individuele kijkvolume binnen de belangrijkste doelgroepen

 

De tweede test is uitgevoerd in 2014. SKO heeft opdracht gegeven tot dit onderzoek, zodat zij voorbereid is op de toenemende beschikbaarheid van RPD-data in Nederland. SKO is actief op zoek naar kabel- of IPTV-leveranciers die toegang hebben tot RPD-data en die willen samenwerken in dit project. Hieronder leest u meer over de resultaten van deze test.

 

Test SKO met Kantar Media toont aan: algoritme kan voorspellen wie er kijkt in het huishouden


Met de komst van digitale televisie, en daarmee de settopbox, in de Nederlandse huishoudens wordt het mogelijk om data te verzamelen over het kijkgedrag van veel meer huishoudens dan in het huidige kijkonderzoek het geval is. De grootste uitdaging bij het verwerken van data uit settopboxen is het vertalen van data op huishoudniveau naar cijfers over individuen. Een test met het PIV-algoritme van Kantar Media op huishouddata toont aan dat dit algoritme het gedrag van individuen zeer nauwkeurig kan voorspellen.

 

> Lees meer