Media Standaard Survey (2017) beschikbaar

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken: NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de zevende keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey uitgebracht.

 

In de rapportage komen de belangrijkste resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde, zoals:

 

  • Het bezit en gebruik van mobiele devices is significant toegenomen, 80% van de Nederlanders gebruikt de smartphone om te internetten en 60% gebruikt een tablet om  te internetten
  • Het aantal huishoudens met een connected/Smart TV (directe toegang tot internet via TV-toestel) is verder significant gestegen naar 44% in 2017

  • Nederlanders van 20-34 jaar kijken het meest buitenshuis TV (56%)

 

> Persbericht MSS 2017

> MEDIA STANDAARD SURVEY 2017: INFOGRAPHIC TOTAAL MEDIAGEBRUIK

> MEDIA STANDAARD SURVEY 2017: INFOGRAPHIC KIJKEN

De Luizenmoeder ook recordaantal online kijkers

De derde aflevering van De Luizenmoeder op NPO 3 van 28 januari 2018 heeft met 420.000 online kijkers een record verbroken. Het programma De Luizenmoeder van 21 januari brak al een uitgesteld kijken record. Niet eerder sinds de start van de publicatie van online kijkcijfers in 2016 keken zo veel mensen online naar een programma. Het programma had 420.000 online kijkers in de week nadat het programma uitgezonden werd op televisie, op 28 januari.

 

Het meest online bekeken programma van 2017 was Boer zoekt vrouw internationaal met 201.000 online kijkers. In 2016 was dit de documentaire Emma wil leven met 289.000 online kijkers. De eerste twee uitzendingen van De Luizenmoeder van 14 en 21 januari 2018 hadden respectievelijk 166.000 en 288.000 online kijkers.

 

Naar de uitzending van De Luizenmoeder van 28 januari keken 1.593.000 mensen live via de TV en maar liefst 2.252.000 mensen uitgesteld via de televisie. Onderstaand zijn de TV en online kijkcijfers weergegeven van de eerste vier uitzendingen van De Luizenmoeder. De online kijkcijfers van 4 februari zijn op vrijdag 16 februari bekend.

 

MEEST ONLINE BEKEKEN PROGRAMMA 2016-2018, DE LUIZENMOEDER 28-1-2018, 6+ (GEMIDDELD AANTAL KIJKERS *1.000)

180209 Luizenmoeder eerste 4 uitzendingen

Sinds 2016 worden kijkcijfers voor online bekeken programma’s dagelijks gerapporteerd door Stichting KijkOnderzoek (SKO). Het betreft kijkgedrag dat gerealiseerd wordt via andere apparaten dan de televisie (desktop, laptop, tablet en smartphone). Het gaat om programma's die online worden bekeken, zowel live (lineair) als on demand. Het gaat om het kijken naar alle beschikbare online content, zoals eerder uitgezonden op TV van de publishers: NPO, RTL, en SBS. Per 1 augustus 2017 maken ook de livestreams van FOX Sports Eredivisie deel uit van de online kijkcijfers. Tenzij anders vermeld, betreft het online kijken naar programma’s op de oorspronkelijke TV uitzenddag en de 6 opvolgende dagen (Online Broadcast Total).

 

> Lees meer over online kijkcijfers

Terugkijkrecord voor De Luizenmoeder

De uitzending van De Luizenmoeder op NPO 3 van 21 januari 2018 heeft een uitgesteld kijken record verbroken. Niet eerder sinds de start van de meting van uitgesteld kijken in 2008 keken zo veel mensen uitgesteld naar een programma. Het programma had 1.640.000 kijkers op de uitzenddag en de 6 daaropvolgende dagen. In totaal -inclusief het live kijkgedrag- keken er via de televisie 2.607.000 mensen van 6 jaar en ouder. Het aantal online kijkers is vrijdag 2 februari bekend.

 

De tweede uitzending van De Luizenmoeder  verbreekt ook het record van de eerste uitzending van 14 januari wanneer we het uitgesteld kijkgedrag op de uitzenddag buiten beschouwing laten (1-6 dagen na de uitzenddag). Er keken 844.000 kijkers uitgesteld naar de eerste aflevering op dag 1 t/m 6 na de uitzenddag. Voor de tweede aflevering waren dat er 1.217.000. Online keken 166.000 mensen naar de eerste aflevering, waarmee het totaal aantal kijkers op 1.760.000 komt.

 

De derde aflevering staat overigens bovenaan in de dag top-25 meest bekeken programma's van 28 januari 2018. In totaal keken er 2.435.000 op de uitzenddag via de televisie.

 

MEEST UITGESTELD BEKEKEN PROGRAMMA 2008-2018 (dag 0 t/m 6), 6+ (GEMIDDELD AANTAL KIJKERS *1.000)

180129 De Luizenmoeder

Sinds 2008 wordt het uitgesteld kijken via het televisiescherm en via randapparatuur op de dag van uitzending of op één van de zes daaropvolgende dagen in de TV kijkcijfers meegenomen. TV-programma’s worden steeds vaker uitgesteld bekeken via de televisie. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg fors in 2017 van 6,9% (2016) naar 8,6% van de totale kijktijd, wat overeenkomt met 15 minuten per dag.

 

Uitgesteld televisiekijken werd mogelijk door de komst van digitale opname-apparatuur in Nederlandse huishoudens (terugspelen van opnames of pauzeren en doorkijken). Via digitale tv-abonnementen van kabel- en telecomproviders is het vaak ook mogelijk om gemiste uitzendingen terug te kijken. Daarnaast is er een toename in het bezit van smart TV’s en andere devices met internettoegang die op het televisietoestel worden aangesloten. Deze nieuwe devices geven extra mogelijkheden om non-lineair televisie te kijken, zoals het terugkijken van gemiste programma’s via apps.

 

> Lees meer over uitgesteld kijken