Op 25 april is het tijdbestedingsonderzoek Media:Tijd 2018 gepresenteerd.
- De tijdsbesteding van Nederlanders is stabiel. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur aan media.
- Live radio luisteren blijft de populairste luisteractiviteit. In 2018 gaat driekwart van de totale luistertijd op een dag naar live radio.
- Uitgesteld en on demand kijken is opnieuw fors toegenomen. Gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag.
- Een derde van deze leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier.
- Bij communiceren via media (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter.
Media:Tijd is een tijdsbestedingsonderzoek dat informatie geeft over het mediagebruik in Nederland op basis van een dagboekmeting. Metingen voor Media:Tijd zijn eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd. Media:Tijd is een gezamenlijk onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), de organisaties die verantwoordelijk zijn voor mediabereiksonderzoek: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media-Adviesbureaus (PMA).
Persbericht Media:Tijd 2018Brochure Media:Tijd 2018