Onderzoeksbureaus

De onderzoekbureaus GfK, The Nielsen Company, Kantar TNS, comScore en Conviva voeren in opdracht van SKO ieder een deel van het kijkonderzoek (offline en online) uit.

 

Media Standaard Survey (MSS)

Kantar TNS voert in opdracht van SKO, NOM en NLO de Media Standaard Survey (MSS) uit. Doel van de MSS is het verkrijgen van cijfers over variabelen die door alle bereiksonderzoeken gebruikt kunnen worden als weeg- en/of wervingsnorm. Tevens worden de belangrijkste trends in het Nederlandse Medialandschap onderzocht. SKO gebruikt de MSS ook voor de werving van adressen voor het televisiepanel.

 

TV kijkonderzoek

Het TV kijkonderzoek wordt uitgevoerd door GfK en The Nielsen Company. De kijkcijfers komen tot stand door de gegevens te combineren die de bureaus leveren.

 

  • GfK registreert het kijkgedrag van de panelleden en levert informatie over de panelleden, zodat er verschillende groepen kijkers onderscheiden kunnen worden.

 

  • The Nielsen Company levert de gegevens die nodig zijn om te achterhalen naar welke programma's of spots mensen hebben gekeken. Het gaat onder meer om programmatitels, de begin- en eindtijden van programma's en spots en het genre waartoe de programma's behoren.

 

Online kijkonderzoek

Het Online kijkonderzoek wordt uitgevoerd door Kantar TNS, The Nielsen Company, comScore en Conviva.

 

  • Kantar TNS beheert het Online panel en registreert het online kijkgedrag van de panelleden op desktops, laptops, tablets en smartphones. Ook is zij verantwoordelijk voor de data integratie in het Videodata Integratie Model, dat de basis vormt voor de rapportage van de Online kijkcijfers en de rapportage van de gefuseerde TV en Online kijkcijfers. Kantar TNS meet premium online videocampagnes die geboekt en geserveerd worden door bij SKO aangesloten exploitanten (censusmeting van Online commercials).

 

  • The Nielsen Company verzorgt de classificatie en harmonisatie van de Online commercials en campagnes.

 

  • comScore en Conviva registreren het aantal starts en de afspeelduur van televisieprogramma's en video op internet. GfK draagt zorg voor de kwaliteit van het productieproces en de datarapportage van Online TV&Video censusmetingen.

 

 

 

 

GfKlogo      Nielsen  170703 Logo comScore   170703 Logo Kantar TNS

   gfk.nl                 nielsen.com                      comScore.com                   tns-nipo.com