• Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

1. Ik wil graag meedoen als panellid aan het kijkonderzoek. Kan ik me daarvoor aanmelden?
Nee, dat kan helaas niet. De panelleden voor het kijkonderzoek worden willekeurig geworven uit een bestand met alle Nederlandse huishoudens door het onderzoeksbureau GfK. Dit is noodzakelijk om een representatieve steekproef voor heel Nederland te krijgen. Je kunt je daarom niet actief voor het kijkonderzoek aanmelden.
2. Is er een archief waar ik kijkcijfers van meer dan twee weken geleden terug kan vinden?

Het is mogelijk om kijkcijfers van meer dan twee weken geleden op te vragen. Hiervoor moeten wij precies weten welke kijkcijfers je wilt ontvangen. Dit kun je aangeven via het aanvraagformulier kijkcijfers.

Indien het om een beperkte hoeveelheid informatie gaat betreffende de doelgroep 6+, die op onze website heeft gestaan, kan SKO de gevraagde informatie vaak kosteloos leveren. Voor alle overige aanvragen brengt SKO kosten in rekening. Indien er kosten aan de aanvraag zijn verbonden, bedragen deze minimaal € 530 (excl. BTW). Je ontvangt vooraf een offerte voor de exacte kosten.

Ben je particulier of student en wil je kijkcijfers aanvragen? Neem dan contact op met (één van) de zenders. 

3. Ik ben op zoek naar kijkcijfers van vóór 2002. Heeft SKO die?
Wij beschikken over de kijkcijfers vanaf 1 januari 2002. Voor cijfers van vóór deze datum kun je contact opnemen met de helpdesk van GfK via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
4. Beschikt SKO ook over buitenlandse kijkcijfers?

SKO meet het kijkgedrag in Nederland naar Nederlandse en buitenlandse zenders. Voor kijkcijfers uit andere landen verwijzen we naar Glance (voorheen Eurodata).

Meer informatie over buitenlandse kijkonderzoeken: CIM (België), BARB (Groot-Britannië), AGF (Duitsland), MMS (Zweden) en Médiamétrie (Frankrijk).

5. Beschikt SKO ook over regionale kijkcijfers / kijkcijfers van de regionale zenders?

Wij rapporteren het kijkgedrag naar de regionale zenders als groep. Voor kijkcijfers van de afzonderlijke regionale zenders verwijzen we naar Omroep Reclame Nederland (ORN).

6. Is SKO ook verantwoordelijk voor de luistercijfers?

Nee, wij zijn alleen verantwoordelijk voor het kijkonderzoek. Voor informatie over het luisteronderzoek verwijzen we naar het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

7. Waarom loopt een tv-dag van 02:00 uur tot 26:00 uur?
Een televisiedag stopt niet om middernacht, maar loopt van 02:00 uur in de ochtend tot 02:00 uur de volgende dag. In onze gegevens komen tijdvakken van 00:00 tot 02:00 uur niet voor, omdat de dag pas om 02:00 uur begint, terwijl de klok niet eindigt om 00:00 uur, maar doorloopt tot (het fictieve) 26:00 uur. Deze verschuiving van het etmaal wordt toegepast omdat programma's na middernacht meestal doorlopen en omdat voor de kijkers de televisieavond niet om middernacht ophoudt.
8. Waarom komen programma's met hoge kijkcijfers soms niet in de toplijst terecht?

Voor het opstellen van toplijsten hanteert SKO een aantal regels. In de regels staat o.a. dat toplijsten alleen programma's met een duur van 10 minuten of langer bevatten. Ook kan iedere programmatitel maar één keer in de lijst voorkomen. Van programma's die meerdere keren zijn uitgezonden, komt alleen de meest bekeken aflevering in de toplijst.

9. Beschikt SKO over waarderingscijfers van programma's?
In het kader van het kijkonderzoek van SKO worden geen waarderingscijfers meer gemeten. Wel voert de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) waarderingsonderzoek uit. Voor informatie over de waardering van programma's verwijzen we naar de NPO, afdeling Publieksonderzoek.
10. Levert SKO ook informatie over reclametarieven?

Nee. Dit soort informatie kunnen wij niet leveren. Informatie hierover vind je hier. Ook kun je terecht bij de betreffende exploitanten.

11. Wat is het verschil tussen kijkdichtheid en marktaandeel?
De kijkdichtheid is een percentage van de Nederlandse bevolking (welk percentage van de doelgroep keek naar een bepaalde zender cq. een programma?). Het marktaandeel is gebaseerd op het totale kijkerspubliek op een bepaald moment (welk percentage van de doelgroep dat op dat moment naar de televisie keek, keek naar een bepaalde zender cq. een programma?).
12. Wat is het verschil tussen Uitzenddag en TV Zendertotaal kijkcijfers?

Uitzenddag kijkcijfers zijn kijkcijfers van de dag van uitzending, d.w.z. kijkcijfers 'tijdens de uitzending' en het uitgesteld kijken op dag 0 (dag van uitzending). Deze zijn de ochtend na uitzending beschikbaar. In de geconsolideerde kijkcijfers (TV Zendertotaal) s het uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending en de 6 opvolgende dagen verwerkt. De kijkcijfers van de uitzenddag zijn tijdelijke kijkcijfers, omdat het TV Zendertotaal pas na zeven dagen na uitzenddatum beschikbaar is.

13. Welke standaard resultaten en rapportages vind ik bij SKO?

SKO rapporteert dagelijks de volgende standaardresultaten: kijkdichtheid, de absolute aantallen kijkers en marktaandelen voor de doelgroep 6 jaar en ouder, voor de uitzenddag en voor de uitzenddag inclusief het uitgesteld kijken tot en met 6 dagen na de uitzenddag (TV Zendertotaal). Deze informatie is te vinden op het openbare deel van onze website.

14. Kan SKO mij informatie verstrekken over het kijkgedrag van een bepaalde doelgroep?

SKO kan van veel verschillende doelgroepen kijkcijfers leveren. Aan het toesturen van cijfers van een doelgroep anders dan 6 jaar en ouder, zijn altijd kosten verbonden, waarover je vooraf wordt geïnformeerd.

Aanvraagformulier kijkcijfers

15. Hoe lang duurt het voordat ik een antwoord op mijn vraag krijg?

Helaas is het niet altijd mogelijk vragen op korte termijn te beantwoorden. Hoe lang het duurt, hangt o.a. af van de hoeveelheid gewenste gegevens en de door de aanvrager verstrekte informatie. We streven ernaar om vragen binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

16. Wat is het verschil tussen het Kijkonderzoek en het Kijk- en Luister Onderzoek?

Bij het kijkonderzoek waren in het verleden niet alle partijen nadrukkelijk betrokken. Met de oprichting van Stichting KijkOnderzoek, sinds 1 januari 2002 verantwoordelijk voor het kijkonderzoek, ontstond één onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking in opdracht van alle belanghebbende partijen. Samen met het Nederlandse TV-marketingcentrum (Screenforce), de Bond van Adverteerders (BVA) en Platform Media-Adviesbureaus (PMA), participeert de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in Stichting KijkOnderzoek (SKO).

Kijk- en Luisteronderzoek (KLO Informatie en Advies) was een afdeling van de NPO waarvan de naam later gewijzigd is in Publieksonderzoek.

17. Welke zenders worden er door Stichting KijkOnderzoek gemeten?
Een overzicht van de zenders die op dit moment door SKO gemeten worden vind je hier.
18. Wat is SKO Light ?

SKO Light is per 1 september 2012 de nieuwe naam van de groep zenders die voorheen werden gerapporteerd onder de naam SKO Digitaal. In het geval van de SKO Light zenders wordt alleen gerapporteerd over het cumulatieve bereik per week of per maand. Dit is een voorwaarde om betrouwbare resultaten te kunnen rapporteren.


© 2019 Stichting KijkOnderzoek All rights reserved