De meestgestelde vragen aan SKO en onze antwoorden daarop zijn gebundeld in een brochure. Staat je vraag niet in onderstaand overzicht of wil je iets meer weten over een bepaald onderwerp bekijk dan onze brochure 'Van panellid tot kijkcijferhit'.
Het is mogelijk om kijkcijfers van meer dan twee weken geleden op te vragen. Hiervoor moeten wij precies weten welke kijkcijfers je wilt ontvangen. Dit kun je aangeven via het aanvraagformulier kijkcijfers.
Indien het om een beperkte hoeveelheid informatie gaat betreffende de doelgroep 6+, die op onze website heeft gestaan, kan SKO de gevraagde informatie vaak kosteloos leveren. Voor alle overige aanvragen brengt SKO kosten in rekening. Indien er kosten aan de aanvraag zijn verbonden, bedragen deze minimaal € 530 (excl. BTW). Je ontvangt vooraf een offerte voor de exacte kosten.
Ben je particulier of student en wil je kijkcijfers aanvragen? Neem dan contact op met (één van) de zenders.
SKO meet het kijkgedrag in Nederland naar Nederlandse en buitenlandse zenders. Voor kijkcijfers uit andere landen verwijzen we naar Glance (voorheen Eurodata).
Meer informatie over buitenlandse kijkonderzoeken: CIM (België), BARB (Groot-Britannië), AGF (Duitsland), MMS (Zweden) en Médiamétrie (Frankrijk).
Wij rapporteren het kijkgedrag naar de regionale zenders als groep. Voor kijkcijfers van de afzonderlijke regionale zenders verwijzen we naar Omroep Reclame Nederland (ORN).
Nee, wij zijn alleen verantwoordelijk voor het kijkonderzoek. Voor informatie over het luisteronderzoek verwijzen we naar het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
Voor het opstellen van toplijsten hanteert SKO een aantal regels. In de regels staat o.a. dat toplijsten alleen programma's met een duur van 10 minuten of langer bevatten. Ook kan iedere programmatitel maar één keer in de lijst voorkomen. Van programma's die meerdere keren zijn uitgezonden, komt alleen de meest bekeken aflevering in de toplijst.
Nee. Dit soort informatie kunnen wij niet leveren. Informatie hierover vind je hier. Ook kun je terecht bij de betreffende exploitanten.
Uitzenddag kijkcijfers zijn kijkcijfers van de dag van uitzending, d.w.z. kijkcijfers 'tijdens de uitzending' en het uitgesteld kijken op dag 0 (dag van uitzending). Deze zijn de ochtend na uitzending beschikbaar. In de geconsolideerde kijkcijfers (TV Zendertotaal) s het uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending en de 6 opvolgende dagen verwerkt. De kijkcijfers van de uitzenddag zijn tijdelijke kijkcijfers, omdat het TV Zendertotaal pas na zeven dagen na uitzenddatum beschikbaar is.
SKO rapporteert dagelijks de volgende standaardresultaten: kijkdichtheid, de absolute aantallen kijkers en marktaandelen voor de doelgroep 6 jaar en ouder, voor de uitzenddag en voor de uitzenddag inclusief het uitgesteld kijken tot en met 6 dagen na de uitzenddag (TV Zendertotaal). Deze informatie is te vinden op het openbare deel van onze website.
SKO kan van veel verschillende doelgroepen kijkcijfers leveren. Aan het toesturen van cijfers van een doelgroep anders dan 6 jaar en ouder, zijn altijd kosten verbonden, waarover je vooraf wordt geïnformeerd.
Helaas is het niet altijd mogelijk vragen op korte termijn te beantwoorden. Hoe lang het duurt, hangt o.a. af van de hoeveelheid gewenste gegevens en de door de aanvrager verstrekte informatie. We streven ernaar om vragen binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
Bij het kijkonderzoek waren in het verleden niet alle partijen nadrukkelijk betrokken. Met de oprichting van Stichting KijkOnderzoek, sinds 1 januari 2002 verantwoordelijk voor het kijkonderzoek, ontstond één onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking in opdracht van alle belanghebbende partijen. Samen met het Nederlandse TV-marketingcentrum (Screenforce), de Bond van Adverteerders (BVA) en Platform Media-Adviesbureaus (PMA), participeert de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in Stichting KijkOnderzoek (SKO).
Kijk- en Luisteronderzoek (KLO Informatie en Advies) was een afdeling van de NPO waarvan de naam later gewijzigd is in Publieksonderzoek.
SKO Light is per 1 september 2012 de nieuwe naam van de groep zenders die voorheen werden gerapporteerd onder de naam SKO Digitaal. In het geval van de SKO Light zenders wordt alleen gerapporteerd over het cumulatieve bereik per week of per maand. Dit is een voorwaarde om betrouwbare resultaten te kunnen rapporteren.
© 2023 Stichting KijkOnderzoek